reklama

Prejavy chorého myslenia a nálad pri schizoafektívnej poruche

Môj prvý atak riešila výjazdom mamina obvodná doktorka a ona našim hneď odporučila, aby ma vzali na druhý deň psychiatričke s kartotékou od môjho obvodného lekára. Bola som akútny prípad zrelý na hospitalizáciu - ťažkej depresia s schizofrenickými príznakmi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (33)

Napriek liečbe liekmi sa mi ataky vracali. Momentálne som už dlhšie stabilizovaná, no hrozba atakov nie je stále zažehnaná. Nielenže sa mi striedajú obdobia depresie a mánie, ale občas si s hrôzou uvedomujem, že odtrhnutie od reality nie je až tak vzdialené ako sa zdá.

Aj minule, keď som bola v mánii, plná energie a radosti zo života začali ma napadať myšlienky, že nič nie je náhoda, všetko so všetkým súvisí a navzájom do seba zapadá, napríklad, že mnohé články na internete, ktoré som v ten deň čítala, boli písané práve pre mňa, že niektoré komenty na facebooku su adresované mne, že na ne musím reagovať, že nie náhodou hovoria v rádiu to, čo práve hovoria a mňa to oslovuje..., proste bola som pekne vzťahovačná. V mánii si človek neuvedomí klamlivosť takýchto myšlienok, verí tomu. Až s odstupom času príde na to, že zase tu bolo to štádium.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Alebo som si tiež zrazu uvedomila, že týždne som verila v niečo, čo sa údajne stalo a čo som vyviedla. Nikomu som o tom nehovorila, a tak ma z tohto klamu nemal kto ani vyviesť. Bola som si vedomá, že nesmiem o tom nikomu povedať, lebo by som niesla následky. Po čase som si uvedomila, že môj čin sa v skutočnosti nestal, že sa mi len prisnil. Zarážajúce však bolo, že istý dosť dlhý čas (niekoľko týždňov) som žila v presvedčení, že môj sen bol skutočnosťou. Jasné, stáva sa, že sa neviete prebrať zo sna, že vám v ten deň chodí po rozume, čo sa vám snívalo, ale že tomu veríte i niekoľko týždňov a celý ten čas žijete vlastne v inej realite

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S hrôzou som si uvedomila, že to sú tie poruchy myslenia a vnímania, to sú schizofrenické príznaky mojej choroby. Človek si ich uvedomí až neskôr. Keď odchádza mimo realitu, vtedy môže zbadať náznaky, no nechce si pripustiť ich nebezpečenstvo.

Mánia je pre mňa nebezpečná, veľmi ľahko sa prehupne v atak, no i tak si ju vychutnávam a bránim sa jej potláčaniu liekmi. Je s ňou spojená kopa energie a radosti. Vtedy si v duchu pospevujem, všetko zvládam, všetko stíham, takmer lietam. Mám šťastné obdobie, užívam si život a vtedy si mám dať liek na upokojenie? Mám toto obdobie prespať ? Psychiatrička vraví, že radšej prespať ako by sa to malo zvrhnúť do ataku. Vravia to i moji blízki, no ja sa pokúšam už nejaký čas tieto obdobia ustáť. Viem, že sa pohybujem na hrane, ale viete aké je to fajn, keď to prežijem bez ujmy na zdraví. Mám dojem, že ma to posilňuje. Avšak lieky na upokojenie mám doma v poličke, pre istotu poruke. Verím, že keď mi to bude prerastať cez hlavu včas si ich dám.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rovnako je to s depresiou. Pred týždňom som bola v mánii, tento týždeň na mňa dolieha depresia. Striedanie nálad je pre schizoafektívnu poruchu typické. Určité výkyvy nálad sa snažím zvládať. Teraz mám pre zmenu nedostatok energie, žiadna činnosť ma nebaví. Všetko, čo robím, robím len z povinnosti a k niektorým činnostiam ma však nič nedonúti. Počkajú. Denne sa premáham, a tak poobede už ako tak fungujem. Púšťam si hudbu, bicyklujem či chodím na prechádzky, navštevujem blízkych, aby som sa prebrala z letargie a pozdvihla svoju náladu. Podľa lekárky by som si mala zvýšiť dávku antidepresív, ale moje skúsenosti mi vravia, že toto nie je hlboká depresia. Je to len jej slabý odvar. A tak vydržím, prežijem. Kým nemám vtieravé myšlienky o nezmyselnosti bytia, snažím sa to ustáť bez zvyšovania antidepresív a horšie obdobie zas časom pominie. Zvlášť teraz nechcem zvyšovať antidepresíva, keď sa mi ich po mnohých rokoch podarilo znížiť na minimum. Iba keby depresia začala prekvitať, bola by neznesiteľnejšia, vrátim sa na pôvodnú dávku. Veď nik nevie ako sa budem cítiť zajtra. Možno bude slnečnejší deň a ja sa po dlhom čase pustím aj do tých odkladaných činností.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Musím však spomenúť, že keby som lieky vôbec nebrala, môj stav by bol úplne iný. Symptómy psychózy a poruchy nálad by ma pohltili. Za to, že sa s chorobou dokážem „pohrávať", že ju môžem takto v miernejšej forme pozorovať, vďačím práve liekom, ktoré ju držia na uzde.

Renáta Holá

Renáta Holá

Bloger 
  • Počet článkov:  70
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Som normálnou matkou a manželkou, ktorá sa od roku 2000 potýka s vlastnými psychickými potiažami. Zoznam autorových rubrík:  RodičovstvoPsychikaZ dovolenkyKde bolo,tam bolo...DrobnostiPrácaMyslím siPocitovkySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu