reklama

Stavy mánie

Schizoafektívna porucha je porucha myslenia a vnímania. Sú pre ňu typické zmeny nálad. Veľmi ľahko sa stane (hoci dodržiavate liečbu), že normálny stabilizovaný stav vystriedajú depresie alebo stavy mánie. O depresii som sa už neraz zmienila. A stavy mánie? Jeden z nich som zažila nedávno.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Minulý piatok som zaspávala podstatne neskôr ako zvyčajne. Po príprave na zabíjačku nás v sobotu čakala samotná zabíjačka. Ráno som vstávala skôr. Prv než prídu ostatní, bolo potrebné ešte čo-to pripraviť. Sobota bola fyzicky namáhavá, no všetko šlo ako po masle a ja som fungovala normálne. V tú noc som rozrušená, nabudená celodennou aktivitou, znova zaspala neskôr. Toľko som zvažovala zobrať si tabletku na spanie, až som zaspala bez nej, no o šiestej ráno som sa zobudila zo živého sna. Poznáte to, keď sa vám sníva sen plný emócií, z ktorého keď sa prebudíte, dlhšie vám trvá to rozčarovanie, že to nebola skutočnosť. V duši mi teda doznievali tie pozitívne i negatívne emócie a hoci bola nedeľa, deti spali a muž vedľa mňa spokojne odfukoval, ja som už zaspať nevedela. Neustále som pociťovala silné nutkanie vstať a čosi robiť. Nechcela som po dome šramotiť, a tak som ostávala v posteli a nepokojne sa prehadzovala. To sa už zobudil i môj muž:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Prečo nespíš? Nevieš? No zbohom? Už je to zase tu," konštatoval znepokojený. „Už dve noci si poriadne nespala. To nie je dobre."

„Neboj sa, budem v poriadku. Spala som síce kratšie, no dobre som sa vyspala," upokojovala som ho, hoci som tušila, že deficit spánku cez deň pocítim.

Viem, hovoríte si: „Aký problém, však je na invalidnom, je nedeľa, pospí si aj cez deň hocikedy." Nie je to však také jednoduché.

Vstala som a celý deň sa niesol v nezvyčajne výbornej nálade. Hoci som po pár hodinách dakde v pozadí pociťovala únavu, všetko ma zaujímalo, bola som veselá a pociťovala som akési nadšenie. Proste skvelý deň. Je to úžasné, keď po všedných dňoch či dňoch v depresii, nastane takýto stav. Manžel len krútil hlavou: „Nie si unavená? Choď si pospať, aspoň na chvíľku..." V posteli som však nevydržala.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Problém je v tom, že stačí totiž ďalšia noc bez dobrého spánku a som v kaši. Poznáme to. Objavia sa bludy a silné presvedčenie, že veci sa dejú akosi zákonite, ja objavujem nepoznané a som zrelá na hospitalizáciu. Nastáva akútny stav. Suma sumárum po dvoch - troch aktívnych dňoch a pár nedobre prespaných nociach.

Spravidla som však pripravená tomu zabrániť. Viem, že po dni plnom aktivity, buď zaspím sama od seba alebo keď zaspať nedokážem, keď nedokážem upokojiť svoju myseľ, viem, že v zálohe mám lieky na spanie. A tak som si tú nedeľnú eufóriu užívala. Konečne som mala veľkú radosť zo života, hlavu plnú myšlienok a plánov. Stavy mánie, či eufórie u mňa bývajú zriedkavé, ale sú omnoho príjemnejšie než depresia. A preto ich prežívam naplno, i keď viem, že je to zas na hrane. Viem však, že tieto nálady sú tiež dočasné. Kladiem si však otázku čo ich vyvoláva, keď dodržiavate liečbu?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A prečo teda neberiem lieky na spanie pravidelne, keď mi deficit spánku spôsobuje problémy? Istú dobu som ich brala každý večer, no spánok pod liekmi je iný. Prespím síce celú noc, no takmer nič sa mi nesníva, zobúdzam sa spotená a omámená a ťažko sa mi vstáva. Chcem spať normálne a nechcem ostať na liekoch na spanie závislá. Príjem liečiv chcem obmedziť na minimum, veď každý liek má aj vedľajšie účinky. A tak tie na spanie beriem s vedomím psychiatra len podľa potreby. Chcem tak veľa? A čo riskujem? Možno ďalšiu hospitalizáciu... Ale hádam nie, veď už týždeň takto fungujem.

Renáta Holá

Renáta Holá

Bloger 
  • Počet článkov:  70
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Som normálnou matkou a manželkou, ktorá sa od roku 2000 potýka s vlastnými psychickými potiažami. Zoznam autorových rubrík:  RodičovstvoPsychikaZ dovolenkyKde bolo,tam bolo...DrobnostiPrácaMyslím siPocitovkySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu